Als je mijn vorige blogposts of e-mails hebt gelezen dan zul je al gemerkt hebben dat ik héél veel belang hecht aan het creëren van content.
Ik hoop dat jij er ook zo over denkt! Is dit niet het geval? Dan raad ik je aan om niet verder te lezen want dan ga je van deze blogpost weinig kunnen opsteken 🙂
Content creëren is goed, maar het is wel belangrijk dat je jouw (potentiële) klanten niet altijd moeilijke, zware of zakelijke content voorschotelt. Het mag ook eens iets ludiek zijn.
Om dit verschil duidelijk te maken, ga ik je vandaag meer leren over het verschil tussen ‘Bricks’ en ‘Feathers’.
Wat zijn bricks?
Wanneer je een case studie, een whitepaper of een erg uitgebreide blogpost schrijft, dan ben je bezig met de creatie van een ‘content brick’. Dit type van content vergt veel tijd en onderzoek vooraleer de inhoud klaar is om gepubliceerd te worden.
Bij een content brick draait het vooral om kwaliteit. Je wil via dit type content de twijfelaars over de streep trekken. De twijfelaars moeten leads worden na het lezen, bekijken of beluisteren van een goed gestructureerde content brick.
Voordelen van een content brick?
- Hoge kwaliteit;
- Helpt jou hoog scoren in Google;
- Tonen van kennis;
- Goede manier om e-maillijst te doen groeien.
Nadelen van een content brick?
- Kost veel tijd om te schrijven;
- Niet voor elke bezoeker even begrijpbaar;
- Concurrentie kan nuttige info snel overnemen.
Enkele voorbeelden van een content brick
- Het marketingschema achter deze link;
- Interessante podcasts, gelijk deze van Gary Vaynerchuck;
- Een uitgebreide whitepaper, neem dit voorbeeld over een simpele handschoen.
Wat zijn feathers?
Een ‘content feather’ is een post die enerzijds jouw merk in de kijker zet en anderzijds ook jouw doelpubliek snel bereikt zonder dat ze hier al te veel moeite voor moeten doen. Dit type van content vergt minder tijd dan een content brick om voor te bereiden. Vaak zijn dit ook zaken die spontaan worden gepost met als doel jouw merk nog eens in de kijker te zetten.
Bij een content feather draait het vooral om kwantiteit! Je wil hier veel views, kliks en shares mee verkrijgen.
Voordelen van een content feather?
- Kost niet veel tijd om voor te bereiden;
- Interactie creëren met jouw fans;
- Content afgestemd op actualiteit;
- Helpt jou hoog scoren in Google.
Nadelen van een content feather?
- Soms weinig return van fans;
- Niet altijd gemakkelijk om origineel uit de hoek te komen;
- Dit type post vraagt meer opvolging dan een content brick.
Enkele voorbeelden van een content feather
- Deze blogpost!;
- Een Facebookpost over jouw klanten;
- Posts op andere social media kanalen.
Welk type content moet je nu kiezen?
Of je nu voorrang moet geven aan bricks of feathers valt moeilijk te zeggen. Voor elk bedrijf kan dit anders zijn. Belangrijkste is dat je een goede mix hebt van ‘zware’ en ‘lichte’ content. Maak het jouw (potentiële) klanten niet extra moeilijk door hen altijd case studies voor te schotelen. Langs de andere kant moet je ook opletten dat je niet altijd grappig of ludiek uit de hoek wilt komen. De zaken die je deelt met de buitenwereld moeten ook qua inhoud de moeite waard zijn om te lezen.
Wil je weten welke mogelijkheden er allemaal bestaan voor jouw zaak of bedrijf? Neem dan contact met mij op en ik geef jou het gepaste advies!