Veel mensen of bedrijven zijn ‘content’ wanneer ze een website online hebben staan. Maakt niet uit hoe deze eruit ziet of hoe deze functioneel is opgebouwd. Maar waarom zou je een website online zetten waarvan de bezoekers spontaan wegklikken omdat deze zo slecht is …

Oké, ik hoor je al denken, een website moet een goed design hebben, meer is niet nodig. Jammer genoeg is dit niet het geval. Er moet een duidelijke structuur aanwezig zijn, die er automatisch voor zorgt dat er meer bezoekers naar jouw website surfen.

Nadien wanneer de bezoekers op jouw website aan het rondkijken zijn, is het de beurt aan de content om ze te overtuigen om voor jou te kiezen!

Ontdek hier welke zaken echt van belang zijn, wil je over een goede website beschikken.

Maak je website responsive

Is je website nog steeds niet responsive, wel dan verlies je een hele hoop bezoekers! Een responsive website is een website die zich aanpast aan het toestel waarop je de website aan het bekijken bent.

Een website kan er voor desktop, tablet of mobiel héél verschillend uitzien maar het belangrijkste hierbij is dat de website op elk toestel goed lees- en bruikbaar is.

Tegenwoordig bezit bijna iedereen wel een smartphone. Voor meer dan de helft van de mensen is de smartphone zelfs het nummer één toestel om te surfen op het internet.

Is je website dus niet responsive, gaat Google deze niet of zéér laag tonen in de zoekresultaten en gaan mensen jou niet vinden.

Wanneer ze jou uiteindelijk toch zouden vinden, zullen de bezoekers snel wegklikken omdat jouw website niet leesbaar is op een smartphone.

Snelheid van je website

We leven op dit moment in een enorm hectische maatschappij. Alles moet snel gaan. Wanneer mensen op het internet surfen, is dit net hetzelfde.

Mensen hebben weinig tijd en wanneer ze iets moeten zoeken op het internet gebeurt dit (zoals hierboven vermeld) vaak via de smartphone. Als je website dan niet over snelle laadtijden beschikt, zal dit zorgen voor ergernissen bij de bezoeker.

Naast de bezoekers vindt ook Google het belangrijk dat je website snel is. De laadtijd van je website is één van de factoren die bepaalt hoe hoog je website scoort in de zoekresultaten van Google.

Dank zij deze gratis tool van Google kan je snel ontdekken of jouw website snel genoeg is.

Laadtijden website

Een simpele maar effectieve navigatie

Voor velen onder ons is de navigatie het belangrijkste onderdeel van de website. Alles start en eindigt bij de navigatie. Wanneer je op zoek bent naar een pagina, dienst of product zal je eerst even via de navigatie proberen het gewenste item te vinden.

Wanneer de bezoeker het moeilijk heeft om te vinden wat hij of zij zoekt dan zal deze (ik hoor het je al denken) wegklikken van de website.

Kies dus voor een simpele, goed gestructureerde navigatie. Vergeet de uitklapbare menu’s die elk 100 subitems bevatten. Dit is gewoon TE VEEL voor de bezoeker.

Maak gebruik van landingspagina’s, die ervoor zorgen dat de bezoeker in 3 of maximum 4 kliks de pagina te zien krijgt die hij of zij aan het zoeken is.

Als ik 1 tip mag  geven: vermijd keuzestress bij de bezoeker!