Wanneer heeft jouw advertentie een goede clickthrough rate?

Gepubliceerd door martijnknoops op

Een vraag die vaak gesteld wordt door klanten: ‘Wat is een goede klikfrequentie voor mijn advertenties?’. Een interessante vraag die vaak moeilijk te beantwoorden is. Maar om jou op weg te helpen, vertel ik graag wat meer over de CTR van advertenties!

Wat is een klikfrequentie, CTR of clickthrough rate?

Je leest het goed. De clickthrough rate van een advertentie wordt ook wel klikfrequentie of in het kort CTR genoemd. Deze 3 termen betekenen dus allemaal hetzelfde.

Stel je zet een advertentie op via AdWords die gedurende de looptijd 30.000 keer wordt vertoond. Van de 30.000 mensen die de advertentie hebben gezien, waren er echter maar 1.275 die effectief hebben geklikt.

Dit betekent dus dat de CTR gelijk is aan 4,25% . Hoe komen we aan dit cijfer?

1275 kliks / 30.000 vertoningen x 100 = 4,25%

Waarom is de CTR zo belangrijk?

Als je een hoge clickthrough rate behaalt met je advertenties dan betekent dit dat deze goed aansluiten bij de zoekopdrachten die worden ingegeven in Google.

Niet alleen jij kan leren uit de klikfrequentie van je advertenties, Google doet dit ook. Google beloont campagnes met een hoge CTR en bestraft campagnes met een lage CTR.

Hoe doen ze dit dan?

Stel je hebt 2 campagnes met een dagbudget van 50 euro. Eén campagne met een hoge CTR en één campagne met een lage CTR. Wel dan zal Google ervoor zorgen dat de campagne met de hoge CTR een betere positie krijgt in Google. Wanneer een campagne een hoge klikfrequentie heeft, dan betekent dit dat deze interessant is voor de mensen en dus vindt Google het ook maar logisch dat deze advertentie bovenaan op de zoekresultatenpagina vertoond wordt.

Is enkel de CTR belangrijk?

Neen! De combinatie van CTR, gemiddelde positie in Google en de kwaliteitsscore van de advertentie bepalen of een campagne succesvol is.

Google helpt jou!

Advertenties die op de nummer 1 positie staan in Google ‘hebben’ meestal ook een hoge clickthrough rate De advertentie op positie 1 zal eerder gezien worden dan een advertentie op positie 7 en dus is het ook logisch dat Google verwacht dat de advertentie op positie 1 een hoge CTR heeft.

Maar wat als dit nu niet het geval is? Google evalueert de CTR’s van de verschillende advertenties niet op dezelfde manier. Is jouw CTR maar 2% voor een advertentie op positie 1, dan zal Google de kwaliteitsscore van jouw advertentie verlagen. Gevolg is dat de kans klein is dat je op positie 1 blijft staan met jouw advertentie.

Langs de andere kant krijg je ook kansen van Google! Behaal je met een advertentie op positie 7 een CTR van 2% dan zal Google jou belonen en de kwaliteitsscore van de advertentie verhogen waardoor je advertentie ook een betere positie krijgt op de zoekresultatenpagina.

Hoe de kwaliteitsscore beïnvloeden?

  • Maak advertenties die in de lijn liggen van de zoekopdrachten die worden ingegeven in Google
  • Vermeld de zoekopdrachten in de tekst van de advertentie
  • Maak gebruik van advertentie extensies
  • Wees creatief met de url’s
  • Verwijder zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore
  • Kies voor relevante landingspagina’s

Experimenteer, evalueer en stuur tijdig bij! Enkel dan zal je het beste halen uit jouw AdWords campagnes.

Wat is nu een goede CTR?

  • Positie 1: +6%
  • Positie 2: 4 – 5%
  • Positie 3: 2 – 3%
  • Positie 4 en lager: 1 – 2%

Wat moet je onthouden?

Focus niet alleen op de CTR van jouw AdWords campagnes maar experimenteer en probeer ook de kwaliteitsscore van jouw advertenties te verbeteren. Als je de kwaliteitsscore van jouw advertenties verbetert, gaan de advertenties een betere positie krijgen in Google waardoor ze dus ook een hogere CTR gaan krijgen!