Heb je nog nooit van A/B testing gehoord? Dan wordt het hoog tijd dat je dit principe leert kennen en gaat toepassen. Geen schrik, met simpele A/B tests kan je al veel bereiken!

Wat is een A/B test?

Tijdens een A/B test ga je 2 varianten met elkaar vergelijken om zo nadien de ‘best converterende’ versie online te gebruiken. Je kan echt alles op een website testen.

Start simpel en pas de kleuren van je belangrijkste CTA’s aan of ga al iets verder en vergelijk 2 soorten homepagina’s met elkaar.

Wil je nog wat inspiratie? Ontdek in dit lijstje enkele interessante A/B tests en ga aan de slag.

  • Vergelijk kleuren van CTA’s
    • Blauw vs Rood
  • Vergelijk de teksten van CTA’s
    • ‘Verstuur offerte-aanvraag’ vs ‘Vraag gratis offerte aan’
  • Uitlijning van verschillende elementen
    • Contactformulier links vs contactformulier rechts
  • Plaats van Call to Action
    • Onderaan vs bovenaan

Praktische voorbeelden

Contactformulier op website

Welke landingspagina van HubSpot scoorde het best denk je? Het gaat hier om een simpel contactformulier voor het verzamelen van leads.

Versie A

Landingspagina versie A

 

Versie B

Landingspagina versie B

 

Resultaat

Verrassend genoeg, zorgde versie A van het contactformulier voor 24% meer leads in tegenstelling tot versie B. Enig verschil tussen deze 2 contactformulieren is zoals je kan zien de afbeelding.

Terwijl  iedereen zou denken dat het contactformulier met de afbeelding meer opvalt, is echter het tegenovergestelde waar. De focus van de bezoekers is gericht op de afbeelding, waardoor het contactformulier naar de achtergrond verdwijnt.

Bovendien duwt de afbeelding het contactformulier naar beneden en leidt dit dus tot minder contactaanvragen.

Onderwerp van e-mail

De subjectline van een e-mail bepaalt bij het versturen van e-mails of deze e-mail geopend of verwijderd wordt.

Na enkele succesvolle testen, weet ik het vrijwel zeker. Personalisatie in de subjectline van je e-mail werkt.

Wat bedoel ik hiermee?

Subjectline A: “Trek meer klanten aan met deze tip!”

Subjectline B: “Tim, trek meer klanten aan met deze tip!”

Resultaat

Durf je contacten aan te spreken met de voornaam. De e-mail met subjectline A kreeg een openrate van 19%.

De e-mail met subjectline B had uiteindelijk een openrate van maar liefst 28%. Een duidelijk verschil.

Probeer dus af en toe je lezers te verrassen door ze persoonlijk aan te spreken. Let hiermee wel op! Wanneer je deze tip in elke e-mail toepast, kan dit ook een averechts effect hebben.

Weet je niet met welke A/B test je moet starten? Contacteer mij en ik help jou graag verder!