Tracken van conversies in Google AdWords

Gepubliceerd door martijnknoops op

Wanneer je een advertentiecampagne opzet heb je meestal een doel voor ogen, een conversiedoel. Meer aanmeldingen op de nieuwsbrief, meer offerteaanvragen, meer bezoekers op een bepaalde pagina of simpelweg meer producten verkopen zijn allemaal voorbeelden van conversiedoelen.

Een conversiedoel hangt meestal héél erg sterk samen met een doelpagina op jouw website. Bijvoorbeeld een bedankpagina die iemand te zien krijgt na een nieuwsbriefinschrijving of na het bestellen van een product.

Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe goed of hoe slecht je bezig bent. Daarom is het dus noodzakelijk om het aantal conversies te meten. Om dit allemaal voor mekaar te krijgen, moet je enkel de AdWords Conversie trackingcode plaatsen op de doelpagina’s die voor jou belangrijk zijn.

Maak gebruik van GTM

Ik heb het al meermaals gezegd maar als je veel bezig bent met jouw website is het een must om gebruik te maken van Google Tag Manager. Een simpele tool die je toelaat om tags en plugins via enkele klikken toe te voegen aan jouw website.

Heb je GTM nog niet geïnstalleerd of wil je hier graag meer over weten? Lees dan de volgende blogpost: ‘Waarom elke marketeer gebruik moet maken van GTM!‘.

Volg deze stappen om AdWords Conversie trackingcode te implementeren

Ik ga ervan uit dat je al over een AdWords account beschikt maar mocht dat niet het geval zijn, kan je hier een account aanmaken.

Stap 1

Wil je graag meten hoeveel mensen een offerteaanvraag indienen of ga je graag een stap verder en wil je weten wat nu de effectieve conversiewaarde is van alle bestellingen? Kies zelf wat jij belangrijk vindt om te meten.

In dit voorbeeld gaan we de volgende voorbeelden uitwerken:

  • Meten van nieuwsbriefinschrijvingen
  • Meten van conversiewaarde van bestellingen

Stap 2

Keer terug naar GTM en maak een nieuwe tag aan.

AdWords Conversie Google Tag Manager

1 – Kies voor de tag Google AdWords.

2 – Bij het type tag moet je kiezen voor ‘Conversies bijhouden’.

2.1 & 2.2 – Ga naar jouw AdWords account en ga naar ‘Hulpprogamma’s > Conversies’.

Maak een nieuwe conversieactie aan of kies een bestaande conversieactie.

Kopieer het Conversie-ID (google_conversion_id) en Conversielabel (google_conversion_label) uit het codevak en plak deze in de juiste velden van de Google AdWords tag.

AdWords Conversie Trackingcode

2.3 – Vul bij het veld Conversiewaarde de variable in die de totaalprijs van jouw bestelling weergeeft op jouw doelpagina. Kies je ervoor om het aantal nieuwsbriefinschrijvingen te testen. Dan kan je in dit veld de waarde ‘1’ invullen. Zo krijgt elke nieuwe nieuwsbriefinschrijving de conversiewaarde 1.

2.4 – Bij Valutacode kan je gewoon ‘EUR’ invullen.

Verder moet er niets meer veranderd worden in de sectie ‘Geavanceerde instellingen’.

De tag moet gewoon eenmaal per gebeurtenis afgevuurd worden. Normaal gezien staat dit standaard al juist ingesteld.

GTM Geavanceerde instellingen

Tenslotte is het aan jou om te definiëren wanneer of op welke pagina de tag afgevuurd moet worden.

Voor een nieuwsbriefinschrijving gaat dit waarschijnlijk om een soort van bevestigingspagina. De doelpagina na het afronden van een bestelling is in bijna alle gevallen een ‘thank-you’ pagina.

Dit kan héél simpel ingesteld worden door een url in te stellen die er dus voor zal zorgen dat de tag niet op alle maar slechts op sommige pagina’s afgevuurd wordt.

GTM trigger pagina

 

Stap 3

Wanneer je klaar bent met de configuratie van de AdWords Conversion tag kan je deze gaan testen. Doe dit door in GTM te kiezen voor de optie ‘Voorbeeld’.

GTM voorbeeld

Ga vervolgens naar jouw website en schrijf je in voor de nieuwsbrief of voer een bestelling uit.

Je zal vervolgens kunnen zien of de juiste tags worden afgevuurd. In dit voorbeeld gaat het om de ‘AdWords – Conversie’ tag.

 

GTM AdWords Conversie Tag afgevuurd

Stap 4

Keer terug naar AdWords en ga terugkijken bij de Conversieacties. Daar moet je vervolgens de conversiewaardes zien die worden gemeten na de acties van de bezoeker.

Google AdWords Conversieactie

 

Conclusie

Probeer zeker enkele doelen te definiëren die voor jou interessant kunnen zijn en tracht deze te meten m.b.v. handige tools als AdWords, GTM en Google Analytics. Op basis van deze statistieken kan je vervolgens aanpassingen en verbeteringen aan de website doorvoeren.

Heb je hulp nodig bij de opzet van jouw meetomgeving? Laat me dan zeker iets weten!