Is Snapchat het toekomstige kanaal om te adverteren?

Gepubliceerd door martijnknoops op

Ondertussen bestaat Snapchat al 4 jaar. Al moet ik toegeven dat ik geen actieve gebruiker ben, toch ga ik hier na het schrijven van deze blogpost verandering in brengen. Want Snapchat heeft véél potentieel!

Snapchat is enorm populair bij jongeren. Met 200 miljoen maandelijkse gebruikers die dagelijks 400 miljoen foto’s/video’s (snaps) delen, doet Snapchat het dus allesbehalve slecht.

Anders dan bij Facebook of Twitter kan je bij Snapchat na het versturen van een snap wel zelf bepalen wie dit te zien krijgt. Bovendien is er een tijdslimiet van toepassing. Wanneer de tijd verstreken is, zal de snap niet meer vertoond worden. Gevolg is dat dit kanaal als erg veilig wordt gezien.

Waarom is Snapchat zo populair?

Het grote voordeel van Snapchat is dat de content ALTIJD actueel is en dat er bovendien een soort van persoonlijke toets aan wordt meegegeven.

De consument wil de dag van vandaag persoonlijk benaderd worden en met Snapchat is dit perfect mogelijk! 1 op 1 communiceren was nog nooit zo gemakkelijk.

Je kan Snapchat wel niet echt formeel noemen. Het heeft geen zin om veel tekst of informatieve snaps te delen… Kies voor informele communicatie die boeit en mensen nieuwsgierig maakt.

Nadeel van Snapchat is echter wel dat gebruikers zelf kunnen bepalen of ze een snap openen of niet. Anders dus dan bij Facebook waar je plots iets op je tijdlijn ziet verschijnen. Zorg er daarom voor dat je weet wat jouw Snapchat vrienden willen zien!

Wat is er mogelijk met Snapchat?

Innoveren, dat is het woord dat centraal staat bij Snapchat. Er is nu al veel mogelijk via deze app maar verwacht wordt dat de komende jaren nog een heleboel functies worden toegevoegd aan dit social media kanaal.

Er is bijvoorbeeld de ‘mijn verhaal’ functie. Hier kan je content 24u lang beschikbaar stellen aan jouw volgers.

Via de betaalde versie van deze functie kan je al jouw content openbaar stellen voor alle Snapchat gebruikers. Op dit moment gebruiken enkel grote merken/bedrijven zoals National Geographic, MTV en CNN dit. Maar verwacht wordt dat steeds meer bedrijven hierop gaan inzetten!

Wat is er niet mogelijk met Snapchat?

Adverteren via Snapchat is op dit moment nog niet mogelijk in België, dit kan tot nu toe alleen in de Verenigde Staten.

Foto’s of video’s bewerken voordat je deze deelt met je volgers is ook niet mogelijk! Maar dit is net de charme van Snapchat. Alles wat jij deelt zal enorm realistisch zijn en dus waarheidsgetrouw overkomen voor jouw volgers.

Snapchat voor jouw bedrijf

Ik weet dat ik je tot nu toe niet heb overtuigd om Snapchat in te zetten als marketingtool maar ik beloof dat hier in het volgende gedeelte verandering in gaat komen.

Snapchat biedt de ideale mogelijk om als bedrijf op te vallen en bovendien een band te creëren met jouw doelpubliek, iets wat deze dagen zéér belangrijk is.

Wanneer in jouw doelgroep ook jongeren zitten, is Snapchat het kanaal dat jij moet inzetten. Gebruik Snapchat op de volgende manier:

  • Verspreid jouw verhaal als merk (storytelling)
  • Geef jouw volgers een exclusieve kijk achter de schermen
  • Maak jouw volgers nieuwsgierig met sneak previews
  • Chat met jouw volgers en geef hun de kans om snaps terug te sutren

Snapchat is een ideale tool om te experimenteren. En geef toe, je hebt niets te verliezen! Analyseer je campagnes door het aantal volgers te meten en het aantal geopende snaps en verhalen in kaart te brengen.

Tips en tricks om van start te gaan

  • Zorg dat je content plezier is
  • Hou het kort, de gemiddelde tijdslimiet voor een foto of video is 5 seconden
  • Weer origineel en probeer niet in herhaling te vallen
  • Maak jezelf kenbaar bij jouw doelgroep
  • Voeg een geofilter toe aan je foto’s en video’s zodat iedereen weet op welke plaats je bent
  • Promoot je snaps ook op andere social media kanalen om meer volgers te krijgen

Richt jij je niet op jongeren maar eerder op een oudere doelgroep? Geen nood, wees geduldig en je zal zien dat binnen de korste keren jong en oud ligt te snappen. Net zoals iedereen nu ook Facebook gebruikt!

Maak je eigen Snapchat profiel aan en deel jouw Snapcode! De Snapcode is een soort van QR-code waarmee andere Snapchatters jou snel en eenvoudig kunnen toevoegen zonder jouw gebruikersnaam te kennen!

Dit is bijvoorbeeld mijn Snapcode!

Snapcode

Meer weten over Snapchat? Of wil je graag starten met het gebruik ervan maar weet je niet hoe? Stuur een mail naar hello@martijnknoops.be en ik help je verder. Tot op Snapchat!