Op elke website vind je wel een resem call-to-actions (CTA’s) terug. Deze moeten de bezoeker aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld om iets te downloaden of om zich in te schrijven op de nieuwsbrief of om contactgegevens achter te laten …
Je wil natuurlijk dat er zoveel mogelijk op een CTA geklikt wordt. Daarom deze belangrijke vraag:
Wat is de beste plaats voor een CTA op jouw website?
Bovenaan op de pagina
Plaats je CTA bovenaan op de pagina, dit is het stuk dat bezoekers zien zonder dat ze moeten scrollen.
In tegenstelling tot wat vele mensen denken, blijkt uit verscheidene studies wel degelijk dat bezoekers op websites scrollen. Lees dit artikel maar zodat je nooit meer vergeet dat bezoekers scrollen 😉
Toch is het logisch dat wat bezoekers in één oogopslag zien zonder te moeten scrollen veel aandacht krijgt. Dit is m.a.w. dus ook de meest bekeken en aangeklikte zone van jouw website.
Zet daarom je CTA bovenaan op de pagina. Het is geen toeval dat grote spelers zoals Bol.com, Coolblue en Booking.com bovenaan op hun pagina een belangrijke CTA zetten.
CTA Bol.com
CTA Coolblue
CTA Booking.com
Maar let op! Probeer niet alle belangrijke info bovenaan op de pagina te zetten want dan ga je natuurlijk weer de aandacht van die belangrijke CTA afleiden… Maak keuzes en probeer één belangrijke CTA bovenaan te plaatsen, een actieknop waar jij van wilt dat bezoekers op klikken.
Onderaan op de pagina
Plaats belangrijke CTA’s ook onderaan op de pagina. Zoals je nu wel weet, zijn bezoekers het gewoon om te scrollen op een website. Wanneer we dus aan het scrollen zijn en geen CTA onderaan de pagina meer tegenkomen, is de kans reëel dat we wegklikken.
De CTA onderaan kan het instappunt zijn naar een andere pagina, een contactformulier, …
Wist je dat?
Bezoekers die de moeite doen om tot onderaan je pagina te scrollen, al enige interesse tonen in jouw product of dienst. Profiteer hiervan en plaats daarom ook een CTA onderaan op de pagina.
Durf CTA’s te herhalen op lange pagina’s
Heb geen schrik om belangrijke CTA’s meerdere malen te herhalen op lange pagina’s.
Veel mensen vinden dit opdringerig maar in principe kan je hier niets verkeerd mee doen. Vinden bezoekers het niet leuk dat je de CTA’s herhaalt? Dan zullen zij hier niet op klikken.
Maar gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde. Voor anderen kan het herhalen van een CTA een indicatie zijn dat het echt over iets héél belangrijk gaat, een kans die ze niet mogen missen.
Probeer daarom de CTA’s dicht bij de tekst, een foto of product te plaatsen zodat bezoekers de kans hebben om hun interesse om te zetten naar actie door op die CTA te klikken.
Tip: kies niet voor knoppen die mee bewegen bij het scrollen. Het is beter om de knoppen op verschillende plaatsen op de pagina te herhalen. Dit werkt bovendien ook beter op mobiel.
Ga naar de ‘Diensten‘ pagina om te zien hoe op mijn website de CTA’s herhaald worden.
Links of rechts?
Een algemene regel: probeer belangrijke content of CTA’s links te plaatsen. Wij lezen hier van links naar rechts en dat is ook de manier waarop mensen naar een website kijken.
Neem nu het voorbeeld van Bol.com. Zij plaatsen ook hun belangrijkste content links. Hun CTA plaatsen ze vervolgens rechts omdat ze weten dat daar het oog van de bezoeker op gaat vallen nadat ze de pagina van links naar rechts hebben bekeken.
Links: ‘Gratis verzending vanaf 20 euro, gratis retourneren en 30 dagen bedenktijd*
Rechts: CTA ‘In winkelwagentje’
Deze manier van werken, is jammer genoeg niet altijd de meest converterende! Je moet zelf ondervinden wat werkt op jouw website door te werken met A/B tests.
Lees meer over A/B testing in deze blogpost!
Conclusie
In principe moet je enkel het volgende onthouden: geef je CTA een plaats op jouw pagina waar jij van denkt dat deze opvalt! (en ja, denk vooral aan de linkerkant van jouw website)
Maak gebruik van heatmaps om te achterhalen hoe bezoekers lezen op jouw website. Zo kan je snel achterhalen wat de ideale plek is voor jouw CTA.
Er bestaan verschillende gratis tools die jou helpen om die heatmaps te gebruiken. Een tool die ik hiervoor zelf gebruik is SumoMe.
Heb je hier nog vragen over? Of wil je graag starten met het optimaliseren van jouw website? Aarzel dan niet en neem contact met mij op!