Hoe meerdere Google Business Accounts makkelijk beheren?

Gepubliceerd door martijnknoops op

Je hebt een bedrijf en je wil natuurlijk zo goed mogelijk gevonden worden via Google. Een handig hulpmiddel dat je hierbij helpt is Google My Business.

Meer visibiliteit

Via deze tool van Google krijg je wanneer mensen zoeken naar jouw bedrijf de nodige visibiliteit op de eerste zoekresultatenpagina van Google. Bovendien is dit niet alleen op desktop handig, via mobiel gaan mensen jou nog makkelijker vinden omdat Google rekening houdt met de locatie van mensen.

Wanneer iemand dus naar iets specifiek op zoek is en hij of zij is in jouw buurt dan zal Google jouw zoekresultaat bovenaan tonen. Omdat dit volgens hun het meest relevante en meest gemakkelijke (in de buurt) is voor de gebruiker.

Nog meer info hierover vind je in de blogpost ‘Het belang van Mijn Bedrijf op Google‘.

Als je bijvoorbeeld ‘martijn knoops’ intikt in Google zal je het volgende zien verschijnen.

Google My Business

Een mooi stukje gratis reclame wat je daar krijgt van Google. Wanneer dit dus nog niet in orde hebt gemaakt, dan moet je hier snel werk van maken.

Klik op deze link en volg alle stappen.

Hoe meerdere accounts beheren?

Wanneer je nog maar over één locatie beschikt en graag een tweede wil toevoegen, dan moet je eerst de volgende stappen volgen:

  1. Log in op Google My Business
  2. Klik op het menupictogram met de drie streepjes (linksboven op de pagina)
  3. Klik op ‘Alle locaties’
  4. Klik op ‘+’ Zakelijke account maken
  5. Geef jouw zakelijke account een toepasselijke naam en klik op ‘Gereed’

Maar wat als je wel al eigenaar bent van meerdere bedrijven? Moet je dan voor elk bedrijf een andere Google account aanmaken? Ja, dat is een mogelijkheid.

Het kan echter ook een pak gemakkelijker door met één account al jouw locaties te beheren. Je kan bovendien met een zakelijke account andere mensen uitnodigen zodat zij ook aanpassingen kunnen doorvoeren aan jouw Google My Business account.

Hoe moet je dit doen?

  1. Log in op Google My Business
  2. Klik op het menupictogram met de drie streepjes (linksboven op de pagina)
  3. Klik op ‘+’ Zakelijke account maken
  4. Geef jouw zakelijke account een toepasselijke naam en klik op ‘Gereed’

Vanaf nu kan je alle locaties die je beheert overbrengen naar deze account. 

  1. Log in op Google My Business
  2. Selecteer het account met de locaties die je wil overdragen
  3. Klik op het selectievakje naast de locaties die je wil overdagen en klik op het pictogram ‘Eigendom overdragen’ (rechtsboven op de pagina)
  4. Kies het zakelijke account dat de locaties moet ontvangen
  5. Klik op ‘Eigendom overdragen’

Voeg tenslotte een collega toe aan de zakelijke account zodat ook hij of zij deze locaties kan beheren.

  1. Log in op Google My Business
  2. Klik op het menupictogram met de drie stippen van het zakelijke account dat je wil beheren en kies voor ‘Gebruikers beheren’
  3. Voeg het e-mailadres toe van de gebruiker die je een uitnodiging wil sturen. Je kan iemand anders uitnodigen om eigenaar of beheerder te worden van de zakelijke account

Let op! Enkel beheerders kunnen andere mensen toevoegen aan de zakelijke account. Als beheerder behoudt je dus altijd de meeste rechten over de zakelijke account.

Maak het jezelf dus gemakkelijk en ga aan de slag met Google My Business.