De customer journey van jouw klanten!

Gepubliceerd door martijnknoops op

Weet jij hoe klanten de weg naar jouw website vinden?

De customer journey is ENORM BELANGRIJK de dag van vandaag, maar veel mensen hechten hier geen belang aan of weten zelfs niet wat het woord betekent.

Met de customer journey wordt de weg bedoeld die een klant aflegt vooraleer hij of zij bij jou terecht komt.

Je zal misschien denken dat dit toch niet belangrijk is aangezien de klant jou toch heeft gevonden maar het tegendeel is echter waar!

Als je weet hoe de customer journey van jouw klanten eruitziet, dan weet je ook via welke kanalen je nog meer mensen kunt bereiken.

Trouwens, wist je dat de customer journey er vroeger helemaal anders uitzag in vergelijking met vandaag?

VROEGER ging het er als volgt aan toe:

  1. Jan gaat de eerste de beste winkel bij hem in de buurt binnen.
  2. Jan is op zoek naar een trouwcadeau van ongeveer 100 euro en legt dit ook uit aan de verkoper.
  3. De verkoper doet enkele suggesties en probeert Jan te overtuigen.
  4. Jan kiest vervolgens op basis van prijs en kwaliteit een mooi cadeau uit.

NU ziet diezelfde customer journey er helemaal anders uit voor Jan:

  1. Jan zet zich achter zijn computer en begint in Google te zoeken naar ‘trouwcadeau 100 euro’.
  2. Google geeft vervolgens een enorm lange lijst van webshops weer waar Jan het gepaste cadeau kan vinden.
  3. Jan klikt op enkele websites die bovenaan worden getoond als advertentie. Maar Jan is niet direct overtuigd en dus kijkt hij verder op de eerste pagina van Google.
  4. Jan vindt uiteindelijk een webshop die er professioneel uitziet en veel trouwcadeaus aanbiedt.
  5. Jan vindt uiteindelijk een trouwcadeau dat volgens hem het koppel gelukkig gaat maken.
  6. Om zeker te zijn dat hij de juiste keuze maakt, gaat Jan toch via Google terug op zoek naar datzelfde cadeau om te kijken of hij het via een andere webshop niet goedkoper kan aankopen.
  7. Uiteindelijk maakt Jan een keuze op basis van prijs, service na verkoop, leveringstermijn, verzendingskosten, …

Wat moet je doen zodat mensen jou vinden?

Zoals je waarschijnlijk ziet, bestaat er veel concurrentie op het web! Jan kan op korte tijd veel webshops met elkaar vergelijken zonder zijn auto te moeten starten 😉

Zorg dat je hoog scoort in Google! Heb je het moeilijk om goed te scoren via de organische resultaten van Google? Maak dan werk van een complete internet strategie, zodat jouw website op termijn op die eerste pagina van Google staat.

Het is van belang om AANWEZIG te zijn op het internet zodat mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst jouw website kunnen vinden.

Hoe doe je dit?

Zorg voor voldoende content op jouw website. Content die ervoor zorgt dat jouw website hoog scoort in Google!

Dit is echter slechts een klein onderdeel van de internet-strategie die belangrijk is voor jouw website.

Om je op weg te helpen, kan je al starten met het volgende te proberen:

AANTREKKEN

Wek de interesse op van relevante website bezoekers door een interessante blogpost te schrijven (in de lijn van jouw product of dienst) en deze te delen op social media.

CONVERTEREN

Probeer vervolgens van deze website bezoekers, leads te maken door gebruik te maken van een squeeze page of een lead magnet. Verzamel m.a.w. het e-mailadres van de website bezoeker zodat je deze via e-mailmarketing content op maat kunt sturen.

OVERTUIGEN

Eens je voldoende leads hebt verzameld, wil je natuurlijk dat deze leads ook klanten worden. Zet daarom in op remarketing en e-mailmarketing. Toon interessante aanbiedingen of probeer een afspraak te maken met je toekomstige klant!

VERWENNEN

Goed zo! Wanneer je in deze fase zit, hebben je klanten al een product aangekocht of gebruik gemaakt van je dienst. Maar natuurlijk stopt het hier niet. Probeer meer te verkopen door relevante producten aan te bieden aan deze klanten of laat hen genieten van uitzonderlijke promoties.

Wil je op korte tijd mensen aantrekken via Google? Zet een AdWords campagne op zodat Google jou helpt om bezoekers naar jouw website te sturen! 

Wil je hier graag nog meer over weten? Download het Internet-Marketing Strategie schema en ontdek wat er nog allemaal mogelijk is!