Jouw website staat online of je hebt misschien een nieuwe website laten ontwikkelen maar je merkt dat je te weinig bezoekers aantrekt. Dit hoeft niet meteen een probleem te zijn. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om meer bezoekers aan te trekken voor jouw website.
Doe het op de ‘gratis’ manier en steek tijd in jouw website. Begin met het schrijven van blogposts, deel deze op social media of zet online wedstrijden op via Facebook. Héél kort samengevat: schrijf over interessante onderwerpen die jouw doelgroep boeien en deel deze zoveel mogelijk op social media.
Probeer zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen via jouw website en stuur deze leads ook e-mails met deze interessante content. Maak deze mensen warm om jouw product te kopen of om met jou samen te werken!
Er bestaat echter ook nog een andere manier om meer bezoekers aan trekken voor jouw website namelijk de betalende manier!
3 soorten campagnes
Google AdWords
Maak gebruik van Google AdWords! Met deze tool kan je tekstadvertenties of beeldadvertenties tonen op Google en op andere websites binnen het display netwerk van Google. Maar er is nog meer mogelijk!
Adverteer ook op Youtube door jouw advertentiefilmpje te tonen alvorens het Youtube filmpje begint te spelen. Voordeel hier is dat je niet betaald voor een klik, je betaalt enkel wanneer het filmpje volledig wordt bekeken.
Is het allemaal nog een beetje vaag en heb je een leidraad nodig bij het maken van een AdWords campagne? Volg dan de volgende stappen om jouw idee om te vormen tot een effectieve AdWords campagne.
- Bepaal het doel
- Wil je meer verkeer naar jouw website genereren?
- Wil je meer conversies?
- Wil je advertenties opzetten om aan naamsbekendheid te winnen?
- Bepaal op welke zoekwoorden je wil adverteren
- Maak gebruik van de zoekwoordplanner van Google AdWords
- Nieuwe campagne aanmaken
- Geef de campagne een duidelijke naam
- Kies het gewenste campagne type
- Bekijkt jouw doelgroep filmpjes op Youtube?
- Is jouw doelgroep vooral actief op smartphone of tablet?
- Bepaal het bereik van je Google AdWords campagne
- Wat zijn de meest gebruikte talen van jouw doelgroep?
- Maak een beslissing over het budget
- Wil je manueel de opties per advertentie bepalen of wil je dit liever automatisch laten verlopen?
- Wat is de maximale kost per klik die je wilt betalen voor een bezoeker die op een advertentie klikt of jouw advertentie op Youtube bekijkt?
- Wat is het maximum budget dat je per maand wil investeren? Deel dit bedrag door 30 en stel het maximum dagbudget in
- Start met het aanmaken van advertentiegroepen
- Maak een duidelijke onderverdeling op basis van onderwerp
- Zoekwoorden en targeting
- Voeg de zoekwoorden toe waarmee je wil adverteren
- Vermeld ook zeker de negatie zoekwoorden waarmee je niet wil gevonden worden
- Advertenties en extensies
- Voeg de nodige advertentieteksten toe
- Zorg dat de zoekwoorden duidelijk terugkomen in de advertentietekst
- Gebruik minimaal twee verschillende advertentieteksten per advertentiegroep
- Kies voor een sterke landingspagina
- Stel de nodige extensies in
- Voeg de nodige advertentieteksten toe
- Zet jouw AdWords campagne online
- Evalueer wekelijks en stel bij waar nodig
Heb je graag hulp bij het opzetten van een AdWords campagne? Contacteer mij en ik help jou zo snel mogelijk verder!
Social media
Advertenties opzetten kan je ook doen op de verschillende social media platformen. Het meest efficiënte en gebruikte kanaal is en blijft nog steeds Facebook.
Gebruik de volgende tips om een advertentie op Facebook te maken die indruk maakt op jouw Facebook doelgroep!
- Toon niet alleen jouw producten maar laat zien welke mensen jouw producten of diensten gebruiken. Jouw advertentie gaat op die manier thuishoren in het nieuwsoverzicht van jouw Facebook publiek. Bovendien praten mensen graag met mensen en niet met producten.
- Houdt rekening met de Facebook-regel. Zo mag slechts 20% van jouw advertentie tekst bevatten. Denk dus goed na over een krachtige slogan.
- Focus jouw advertentie door bij te snijden rondom het belangrijkste deel van de afbeelding.
- Voeg een vraag, een aanzet tot actie of een stelling toe aan het tekstgebied rond jouw advertentie om de nodige aandacht te trekken. Maar let op! Gebruik niet meer dan 90 tekens en voorkom op deze manier dat je tekst wordt afgekapt op apparaten met kleine schermen.
- Gebruik enkel afbeeldingen met een hoge resolutie. Belangrijk wanneer je een goede indruk wil maken.
- Keep it simple! Mensen scrollen snel. Zorg er dus voor dat mensen in een oogopslag kunnen zien wat je wil bereiken met jouw advertentie.
- Toon de voordelen van jouw product of dienst aan mensen op Facebook. Laat zien wat er allemaal mogelijk is met jouw product of dienst en geef duidelijk aan hoeveel mooier het leven kan zijn wanneer ze voor jou kiezen.
- Personaliseer! Maak voor elke doelgroep aparte advertenties. Enkel dan zal je het maximale effect krijgen.
Kan je niet wachten om Facebook advertenties op te zetten maar weet je niet hoe? Lees dan deze blogpost!
Denk wel goed na over het doel dat je wil bereiken
Wil je werken aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf? Kies dan eerst voor Facebook marketing. Mensen die in het nieuwsoverzicht jouw advertentie zien verschijnen, zijn niet direct op zoek naar jouw product of dienst maar het helpt wel om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf.
Het publiek dat je bereikt via Google converteert over het algemeen veel beter dan het publiek op Facebook. Logisch ook want mensen die jouw advertenties zien via Google zijn op de een of andere manier op zoek naar jouw product of dienst. Jij moet hun probleem oplossen!
Affiliatie
Affiliate marketing is nog een andere vorm van marketing waarbij je producten of diensten makkelijk kan promoten. Promoot jouw product of dienst op websites die niet van jou zijn en voor elke klik of verkoop sta jij een klein bedrag af aan de websitebeheerder.
Deze manier van adverteren kan voor enorm veel verkeer naar jouw website zorgen. Kunst is wel om jouw producten of diensten te promoten op websites in een gelijkaardige branche. Zo heeft het geen zin om bloempotten te promoten op een website waar auto’s verkocht worden.
Via verschillende tussenpartijen kan je héél snel starten met affiliate marketing. Zo is Tradetracker een betrouwbare partij om jouw advertenties op andere websites te tonen.
Maar andersom kan natuurlijk ook! Krijg je veel bezoekers op jouw website? Denk dan eens na over affiliate marketing. Zorg er natuurlijk niet voor dat bezoekers zich gaan ergeren aan al de advertenties die ze te zien krijgen. Zorg voor een gezonde mix!
Zoals je ziet zijn er voldoende mogelijkheden om op een betalende manier bezoekers naar jouw website te sturen. Heb je vragen, hulp of ondersteuning nodig. Laat even een bericht achter via het contactformulier en ik help jou verder!