Wanneer je een website of webshop bezit, dan zal je al wel van veel mensen hebben gehoord dat bloggen of het schrijven van nieuwe content op jouw website belangrijk is! Nu eigenlijk moet je nog stap verder gaan en jouw teksten op zo een manier schrijven dat mensen onmiddellijk overtuigd geraken van jouw producten of diensten.

Lees daarom deze tips en verdubbel jouw online verkoop!

De 8 psychologische technieken

  1. De opener
  2. Het probleem
  3. De beschrijving
  4. Het voordeel
  5. De garantie
  6. Het alternatief
  7. De straf
  8. De afsluiter

Tip: Facebook

Wanneer je iets wil verkopen, moet je natuurlijk eerst de aandacht trekken van jouw doelgroep. Gebruik Facebook om jouw product of dienst in de kijker te zetten.

  • Schrijf interessante Facebookposts die opvallen in het nieuwsoverzicht
  • Maak advertenties aan op Facebook die jouw doelgroep targetten
  • Zet een leuke wedstrijd op en bereik veel deelnemers (leads)

Facebook is het ideale kanaal om aan jouw naamsbekendheid te werken. Het conversiepercentage op Facebook is laag als je dit vergelijkt met andere kanalen. Maar vooraleer mensen bij jou willen kopen, moeten ze jou natuurlijk eerst kennen. Gebruik daarom Facebook.

De opener

Wanneer je iets schrijft, wil je natuurlijk dat jouw doelgroep dit leest. Speel daarom in op bepaalde emoties.

Kies voor een titel of onderwerp waarin de volgende emoties zitten verwerkt: angst, nieuwsgierigheid, geluk, …

Voorbeelden:

  • ‘Wat moet je zeker NIET doen op vakantie in Spanje?’
  • ‘Let op deze details wanneer je op een webshop een product bestelt.’
  • ‘Meer geld verdienen en minder werken dankzij deze tips.’

Het probleem

Nu je de aandacht van jouw doelgroep hebt, leg je hun op een eenvoudige wijze uit met welk probleem zij te kampen hebben.

Geef concrete voorbeelden waar mensen zichzelf in herkennen.

Voorbeelden:

  • ‘Tijdens de week ook geen tijd om te sporten?’
  • ‘Je plaatst een post op Facebook maar deze krijgt amper respons?’
  • ‘Jouw baas wil jou geen opslag geven omdat het team slecht presteert.’

Durf de nadruk te leggen op het probleem zodat mensen direct een connectie met jou voelen!

De beschrijving

Geef een duidelijke beschrijving van wat je te bieden hebt. Of het nu gaat om een product of dienst, zet de kenmerken in de kijker door een pakkende tekst te schrijven!

Let wel op dat jouw tekst niet te lang wordt, want mensen gaan dit niet lezen. Een korte krachtige tekst die de nodige emoties bevat, zal veel meer effect hebben dan een tekst van één A4 pagina lang.

Het voordeel

Waarom moeten mensen nu voor jouw product of dienst kiezen? Beschrijf duidelijk WAT de toegevoegde waarde is zodat je het vertrouwen wint van jouw doelgroep!

Tip: Maak gebruik van bullet points om de voordelen te laten opvallen.

Zet jezelf in de plaats van jouw doelgroep en vraag jezelf af waarom je voor jouw product of dienst zou kiezen?

Maak ook hier weer gebruik van enkele emoties om de aandacht van jouw doelgroep niet te verliezen. Liefde, trots, winst, … zijn enkele emoties die gegarandeerd voor de nodige respons zorgen.

Net zoals de titel van deze blogpost. Een titel die duidelijk focust op WINST.: ‘8 schrijftips die jouw online verkoop verdubbelen!’.

Andere voorbeelden:

  • ‘Vermindering van de vermoeidheid dankzij deze shake.’
  • ‘Nooit nog water in de kelder dankzij deze geavanceerde techniek.’

De garantie

Je kan natuurlijk op een uurtje tijd een mooie blogpost verzinnen maar maak het niet te bont want anders gaan mensen zich vragen stellen…

Biedt daarom garanties aan waar je jouw doelgroep mee overtuigt:

  • Gebruik case-studies
  • Vraag getuigenissen aan jouw klanten
  • Geef potentiële kopers de kans om jouw product of dienst te testen

Dek de zwakke punten van jouw product of dienst af door deze garanties te verwerken in jouw content.

Het alternatief

Wees zo slim om jouw potentiële klanten ook enkele alternatieven aan te bieden. Vergelijk jouw product of dienst met jouw concurrenten en benadruk waarom jij de beste keuze bent!

Argumenteer en maak duidelijk waarom jij nog meer te bieden hebben dan jouw concurrenten.

Deze manier van communiceren zal het nodige vertrouwen opwekken bij jouw doelgroep.

Tip: blijf rustig en let op jouw taalgebruik wanneer je spreekt over jouw collega’s.

De straf

Geef aan wat mensen zouden missen wanneer ze toch niet voor jou kiezen. Dit is het laatste zetje dat mensen nodig hebben om voor jou te kiezen.

Probeer een soort van ‘actie’ op te zetten waarmee je inspeelt op tijd en geld.

Voorbeelden:

  • ‘Registreer nu en krijg 10 euro korting.’
  • ‘100 gratis filmtickets voor de eerste 100 bestellingen.’
  • ‘Dit product is slechts tot en met eind oktober beschikbaar.’

Spreek over een ‘Limited editon’ van jouw product of dienst en je mag gerust zijn dat de bestellingen binnenkomen!

De afsluiter

Wanneer je erin slaagt om het verlangen van jouw potentiële klanten om te zetten in een aankoop, dan moet je natuurlijk ook wel duidelijk vermelden wat de klant moet doen om gebruik te kunnen maken van jouw product of dienst.

Maak het jouw doelgroep zo gemakkelijk mogelijk, kies voor zo weinig mogelijk stappen en laat ze dus zo snel mogelijk bestellen!

Ook wanneer er problemen zijn of mensen vragen hebben, moet je klaarstaan! Laat hen persoonlijk contact opnemen met jou. Zij zullen dit appreciëren en zich gewaardeerd voelen.

Doe er dan ook alles aan zodat de kopers niet op het laatste moment afhaken.