5 soorten ontbijt die je zeker eens moet proberen!

Gepubliceerd door martijnknoops op

Sommige mensen krijgen ’s morgens niets naar binnen terwijl anderen opstaan met honger en zo snel mogelijk aan het ontbijt willen starten. Maar iedereen weet dat het ontbijt DE belangrijkste maaltijd is van de dag!

Dus eet je ’s morgens niet of onvoldoende? Probeer hier iets aan te doen. Sta 10 minuutjes vroeger op en zorg voor een stevig ontbijt zodat je vol energie aan je dag kan beginnen.

Wat moet je weten?

Probeer 30 minuten na het opstaan te ontbijten. Die tijdspanne is ideaal om je stofwisseling te activeren. Na een goede nachtrust is je suikerspiegel het laagst. Wanneer je dus niet ontbijt ga je op de vreemdste momenten trek hebben in die suikerbommen.

Niet ontbijten is slecht maar ‘onvoldoende’ ontbijten is ook niet goed. Veel mensen kiezen voor een ontbijt met snelle suikers. Dit zal voor de eerste uren zorgen voor veel energie. Maar nog voor je lunch zul je een serieuze dip merken die moeilijk te verwerken is.

Wat bedoel ik met snelle suikers

Wanneer je ’s morgens kiest om hagelslag, suiker in yoghurt of cornflakes te eten. Wel dan kies je voor een ontbijt met snelle suikers. Er zijn ook enkele producten die snelle koolhydraten bevatten die op korte tijd worden omgezet in snelle suikers. Deze producten kan je dus ook beter vermijden. Voorbeelden van deze producten zijn wit brood, beschuiten of muesli.

Zoals je merkt bevat een groot gedeelte van de ontbijtproducten snelle suikers. Het is dus niet gemakkelijk om iets gezond te kiezen. Om je te helpen, leg ik je hieronder uit welke 5 lekkere alternatieven je zeker eens moet proberen.

1. Eet fruit als ontbijt

Eet je graag zoet? Wel dan is fruit perfect als ontbijt voor jou. Kies voor verschillende soorten (en kleuren) fruit. Vergeet zeker niet de blauwe besjes toe te voegen!

Ieder stuk fruit heeft wel zijn eigen voordelen. Zelf sport ik zéér veel waardoor ik steevast kies voor banaan (bevat potassium) en kiwi’s (bevat vitamine C). Dag in dag uit eet ik fruit bij mijn ontbijt en ik kan je zeggen dat dit wel degelijk zorgt voor een verhoging van je afweersysteem.

fruit

2. Niet eten maar drinken

Heb je het ’s morgens moeilijk om iets te eten? Wel, dan is een groente-fruitshake de ideale oplossing voor jou. Dankzij een shake krijg je enorm veel vitamine en mineralen binnen. Dit is dus zeker niet minder gezond dat een traditioneel ontbijt!

Bovendien is dit iets heel gemakkelijk wat je de avond voordien al kan maken. Je maakt een mix van verschillende groenten (bv. wortels, spinazie en broccoli) en fruit (bv. appels, peren en sinaasappels). Je doet alles samen in de blender en mixen maar! Een lekker ontbijt dat je kan opdrinken.

smoothie

3. Eet een ei

Studies uit het verleden beweerden dat elke dag een ei eten niet goed zou zijn voor je gezondheid. Recentere studies weerleggen dit en raden eigenlijk aan om minstens elke dag een ei te eten. Dus eet je graag een ei, probeer dan ’s morgens zeker eens een eiwitrijk ontbijt te eten.

Voordeel is dat je veel langer een vol gevoel gaat hebben omdat je lichaam de eiwitten langzaam verteert. Je kan veel gerechten eten waarvan ei het hoofdingrediënt is. Zo kies ik vaak voor een omelet of roerei (kan je ook maken in de microgolfoven). En wanneer ik echt veel tijd heb, kies ik voor gewone of havermout-pannenkoeken.

De pannenkoeken kan je natuurlijk ook de dag voordien maken zodat je ze enkel en alleen nog moet opwarmen!

Tip: Gebruik niet altijd een volledig ei maar probeer dit recept ook eens met enkel en alleen eiwit. Op die manier maak je het weer een beetje gezonder.

ei

4. Geef havermout een kans

Havermout is voor veel mensen het product dat ’s morgens op de ontbijttafel moet staan. Havermout is niet alleen caloriearm, het zit ook nog eens vol vezels en eiwitten. Mede doordat havermout vitamine B1 bevat, ga je je beter in je vel voelen en ga je er ’s morgens direct kunnen invliegen.

Met havermout kan je ook veel verschillende gerechten maken. Denk aan pannenkoekjes, havermout gecombineerd met melk of yoghurt,… Noem maar op! Let wel op dat je niet teveel overbodige suikers toevoegt want anders verander je je havermout ontbijt in een suikerontbijt.

havermout

5. Yoghurt is altijd lekker

Kies voor magere yoghurt en voeg hier gezonde producten zoals fruit of noten aan toe. Dit geeft een extra dimensie aan je yoghurt. Heb je veel last van je maag na het eten van lactose producten? Kies dan voor soyayoghurt!

yoghurt

Conclusie

Probeer zeker eens één van bovenstaande ontbijten en ik ben ervan overtuigd dat je snel een favoriet zal vinden. Bovendien gaat het hier om 5 gezonde ontbijten dus je kan niets fout doen. Probeer ook regelmatig af te wisselen zodat je je ‘nieuwe’ ontbijt niet te snel beu wordt.

Een gezond ontbijt vormt vaak de basis voor de rest van je dag. Ga dus goed van start en neem ’s morgens je tijd om er iets gezond en lekker van te maken.