5 redenen om ’s morgens te gaan lopen

Gepubliceerd door martijnknoops op

Lopen

Wij lopers zijn unieke en ook een beetje rare mensen. Er zijn mensen die ’s morgens vroeg lopen als iedereen nog in bed ligt, er zijn er die ’s avonds laat gaan lopen als iedereen voor tv zit, je hebt mensen die tijdens de middagpauze gaan joggen, … Kortom, elk tijdstip is goed om te lopen.

Voor mij persoonlijk blijft de ochtend het beste tijdstip om te lopen en ik zal je hieronder uitleggen waarom:

1. Geen problemen met het plannen
Wanneer je in de namiddag of ’s avonds gaat lopen, kan/moet je je overdag mentaal voorbereiden op je inspanning. Je moet rekening houden met je planning, je voeding en je gezin of vrienden. Dit betekent ook dat de kans groter is dat je een excuus gaat zoeken om niet te moeten gaan lopen.

Sta vroeg op, eet een lichte maaltijd (of eet helemaal niet) en start met je looptraining. Voor je het goed en wel beseft ben je bezig met je training zonder over veel zaken te moeten nadenken.

2. Weg met die kater
Heb je tijdens het weekend te diep in het glas gekeken? Laat het je weekend niet verpesten en bijt door. Trek ’s morgens je loopschoenen aan en ga voor een frisse ochtendloop. Je zal jezelf dankbaar zijn voor de rest van de dag.

De frisse lucht en de inspanning zullen je lichaam opwarmen en voorbereiden op het vervolg van de dag.

3. Het uitzicht
Het maakt niet uit waar ter wereld je woont. Tijdens de ochtend komt alles tot leven! De zon zorgt voor een mooi effect in het bos, het zand glinstert en de dieren worden wakker.

Het is gewoon een héél andere omgeving dan wanneer je overdag of ’s avonds gaat lopen. Voor mij persoonlijk is dit de belangrijkste reden om ’s morgens te gaan lopen. Het geeft je een apart gevoel.

4. Gezondere lucht
Serieus! De lucht is niet alleen frisser en comfortabeler om in te lopen, maar de lucht bevat ook minder vervuiling. ‘S nachts rijden er minder auto’s wat maakt dat er ook een verlaging van de uitstoot is.

Iedereen die overdag in een druk bezette stad gaat lopen, begrijpt wel wat ik bedoel met lopen in vervuilde lucht.

5. Eet meer en voel je beter
Tijdens de ochtend sporten zorgt voor een stimulans van je metabolisme. Het rare is dat je na het lopen zeker niet gaat vergeten om te ontbijten (terwijl je dat anders wel overkomt) voor het werk. Bovendien ga je er ook meer van genieten.

Kies niet voor een snelle hap maar neem je tijd en maak iets gezond klaar.

Conclusie
Er bestaan naar mijn mening ‘geen’ argumenten om ’s morgens niet te gaan lopen. Het grootste struikelblok voor veel mensen is het opstaan en het vrijwillig verlaten van je warme comfortzone. Dit kan echter niet opwegen tegen de vele voordelen die ik hierboven heb beschreven.

Geef het zeker een kans en je zal snel een ‘boost’ van energie voelen.