Wanneer je een tekst of blogpost schrijft voor jouw website dan houd je hoogstwaarschijnlijk rekening met een aantal SEO tips die je eens ergens hebt gelezen. Nu, niet alles wat je leest of hoort is jammer genoeg waar… Daarom vind je hieronder 3 SEO technieken terug waarvan jij misschien denkt dat deze werken maar ik wel beter weet!
1 Stop met het tellen van keywords
Zo ging het vroeger
In het verleden werd gezegd dat elk zoekwoord waarmee je hoog wil scoren in Google per 100 woorden minstens 3 keer vermeld moet worden. Als je ‘keyword density’ dus lager dan 2% of hoger dan 5% was, dan dacht iedereen dat deze tekst niet goed zou scoren in Google.
Nu gelukkig is dit niet meer zo! De algoritmes van Google zijn de laatste jaren enorm veel aangepast. Google denkt nu ook meer als een mens, wat maakt dat wij onze teksten ook meer moeten schrijven als en voor mensen.
Probeer het nu zo te doen!
Vergeet de term ‘keyword density’, je moet gewoon het zoekwoord waarmee je hoog wil scoren in Google vermelden in de eerste 25 woorden of beter nog in de eerste zin van jouw tekst. Deze tip werkt altijd!
Voor het middenstuk van jouw tekst moet je gewoon logisch nadenken. Niet veel mensen lezen de volledige tekst. Hecht daarom extra veel aandacht aan de tussentitels en de eerste en laatste zin van elke alinea. Als je daar het zoekwoord mee opneemt in de tekst, dan gaat dit de bezoeker en vooral Google helpen om jouw tekst beter te begrijpen.
Tot slot moet je in de conclusie van jouw tekst het zoekwoord ook meerdere malen vermelden. Google zal op die manier begrijpen dat dit zoekwoord echt wel belangrijk voor jou is!
2 Wees creatief met het gebruik van zoekwoorden
Doe meer dan gevraagd
Wees slimmer als de rest en gebruik niet steeds hetzelfde zoekwoord. Als je altijd hetzelfde zoekwoord gaat gebruiken in jouw teksten, dan ga je (hoogstwaarschijnlijk) hoog scoren in Google met dat ene zoekwoord. Maar langs de andere kant laat je natuurlijk ook veel opportuniteiten liggen.
Wanneer iemand iets zoekt, en de zoekopdracht bij Google start, dan wordt de vraag vaak op verschillende manieren geformuleerd. Door dus ook de zoekwoorden op verschillende manieren te gebruiken in de tekst, ga je jouw bereik vergroten en dus meer mensen verder helpen.
Een praktisch voorbeeld
Wanneer iemand op zoek is naar een ‘online marketeer’ uit Limburg, dan gaan de volgende termen zeker aan bod komen. In dit geval gaan de volgende zoekwoorden dus ook de nodige leads opleveren:
- online marketing Limburg
- online marketeer Limburg
- freelance online marketeer
- begeleiding online marketing
- marketingstrategie
- …
Maak het Google en jezelf dus gemakkelijk door teksten te schrijven die aangenaam zijn om te lezen en dus ook goed opgepikt worden door Google.
3 Schrijf niet voor jezelf maar voor jouw bezoekers
Wanneer je een tekst schrijft, moet je jezelf natuurlijk proberen verkopen. Maar ‘stoef’ natuurlijk niet teveel. Iedereen vindt van zichzelf dat hij het beste product verkoopt of dat hij de beste diensten levert.
Bezoekers hebben geen boodschap aan teksten die vol staan met ‘Wij zijn de beste’ of ‘Beste kwaliteit tegen beste prijs’. Schrijf liever voor jouw bezoekers! Denk op voorhand dus goed na wanneer je een tekst gaat schrijven.
Lijst even op welke vragen jouw bezoekers kunnen hebben en probeer deze in jouw teksten te beantwoorden. Help de bezoeker verder wanneer deze met vragen zit! Veel beter dan alleen maar een tekst waarin je praat over jezelf.
Conclusie
Een tekst schrijven die hoog scoort in Google is niet moeilijk. Gebruik de zoekwoorden vooral in het begin en einde van de tekst. Zoek even naar de gerelateerde termen en bereik op die manier meer mensen via Google.
Heb je vragen of problemen? Aarzel niet en contacteer mij.