3 redenen waarom je LinkedIn actief moet gebruiken

Gepubliceerd door martijnknoops op

Via LinkedIn kan je op een simpele manier in contact blijven met je (ex-) werknemers, partners, klanten en niet onbelangrijk je toekomstige klanten. Oké Facebook, Twitter, Pinterest en Google+ bieden ook deze mogelijkheid aan maar als je het puur professioneel wilt houden, is LinkedIn de beste optie!

LinkedIn is een platform dat er enerzijds voor zorgt dat je mensen kan zoeken op basis van kennis vakgebied, opleiding, … Anderzijds zorgt LinkedIn ervoor dat je zelf gevonden kan worden.

Je moet LinkedIn een beetje zien als een groot netwerkevent waar héél veel potentiële partners, toekomstige klanten of mogelijke medewerkers rondlopen. Jouw doel is om deze mensen te overtuigen van je capaciteiten, ervaring en professionaliteit.

Vergroot je persoonlijk netwerk

LinkedIn vervangt niet het persoonlijk gesprek met een potentiële partner, klant of medewerker op een netwerkevent. Maar het kan wel een handig hulpmiddel zijn om je netwerk uit te breiden.

Connecteer met mensen die je hebt ontmoet op een netwerkevent. Op die manier gaan er weer andere deuren voor je open die belangrijk kunnen zijn voor jouw bedrijf of persoonlijke carrière.

Vaak heb je op zo een event niet de kans om met iedereen uit je vakgebied te spreken. Wel, voeg ook mensen toe aan je netwerk die je niet hebt kunnen spreken en leer hen online beter kennen. Wanneer je merkt dat er een interessante connectie is tussen jullie twee, spreek dan met elkaar af om elkaar beter te leren kennen.

Zoek interessante prospects

Dankzij de bedrijfspagina’s kan je op LinkedIn zoeken naar interessante prospects. Leer meer over een bedrijf door hun bedrijfspagina te analyseren, hun updates te lezen of hun werknemers onder de loep te nemen.

Maak gebruik van deze mogelijkheid en bekijk welke invalshoek een bedrijf kiest om hun sector te benaderen. Ga na op welke manier jij een bedrijf kan helpen (een meerwaarde bieden) en maak hier gebruik van.

Deel je kennis in groepen

Maak gebruik van LinkedIn groepen om je kennis te delen. Zoek naar groepen in het vakgebied van je potentiële klanten en naar groepen in je eigen vakgebied. In deze groepen kan je discussies starten en je kennis delen.

Maar let wel op! Het is verboden om reclame te maken in zo een groep. Het moet de bedoeling zijn om van elkaar te leren. Bovendien word je persoonlijk profiel 4x meer bekeken wanneer je participeert aan groepsdiscussies!

Conclusie

Ben je nog geen LinkedIn gebruiker? Oké, dan ga je even moeten wennen aan dit platform. Maar je zal al snel merken dat er zich enorm veel potentieel bevindt.

Durf je te mengen in discussies en wees niet ‘één van de vele’. Toon dat je weet waarover je spreekt en overtuig mensen van je kennis.

Denk eraan: het gaat niet om de breedte (hoeveel connecties je hebt), het gaat om de diepte! Hoe sterk is je relatie met je connecties? Ontdek wat je connecties willen weten en win hun vertrouwen door een meerwaarde te bieden.